måndag 9 april 2012

lchf dag... när jag ändå håller på

En ledig dag... då kör vi en lchf dag.
Lagar god mat och myser i allmänhet.

Så jag delar med mig lite av det jag lagat och hittat på idag.


Björn Ferrys Laxlåda
4 port.

200g Rökt lax eller bit
500-600g Fryst Grönsaksblandning
4 Ägg
1 dl. Riven Västebottensost
3 dl. Vispgrädde
Smör

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en svlång, ugnsfast form med smör.
Vispa ihop ägg, ost och grädde.
Fördela laxen, skuren i små bitar och grönsaksblandningen i formen.
Slå på äggvispet och grädda i 200 grader i ca. 20 min.



Broccoli och Kycklinglåda
6-8 port.

1kg Kycklingfilé
800g Fryst Broccoli
4 dl Vispgrädde
2 dl Creme Fraiche
3-4 msk Kycklingfond
Salt och Peppar
1-3 tsk Sambal Olek

Koka upp broccolin och låt sedan rinna av ordentligt. Dela varje kycklingfilé i 3-4 bitar och stek nästan klara i smör, salta och peppra. Lägg broccolin i en ugnsform och lägg kycklingen över. Vispa ihop Grädde, Creme Fraiche, Kycklingfond och Sambal Olek. Slå såsen över kycklingen och broccolin och sätt in i ugnen på 200 grader tills kycklingen är helt klar och såsen kokat ihop sig.

Och, som lite piff på det hela så fixade jag ihop lite gott...

Brie Ost med ringlande Ekologisk Honung m. rostade nötter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar